1 april 2014

Utläst - Att Skriva - En hanverkares memoarer av Stephen King

Så har jag äntligen kommit igenom Stephen Kings Att skriva - En hantverkares memoarer. Inte för att den var svårläst eller tråkig på något sätt, utan för att jag fick så mycket inspiration under tiden och bara var tvungen att skriva på min egen historia.

Boken börjar med en memoardel, som ger oss inblick i hur King började skriva. Om hans uppväxt, hans jobb, hur han träffade sin fru och under hela tiden skrev med påhejning av mamma och sedemera frugan. Det kanske var den roligaste delen, men även resten var mycket intressant och läsvärt.

Han kommer med en hel konkreta tips och rekommendationer gällande alla faser i skrivandet. Något som jag verkligen tagit till mig är ett skrivschema (även om det gått lite si och så med det), att läsa mycket (det har jag ju alltid gjort), att redan i råmanuset skippa onödigheter och att skriva för att det är roligt, inte för att det är ett måste (vilket det i och för sig blir till viss del, för vissa röster bara måste få luft! ;) ). Det är ju inget roligt att tvinga sig till att skriva.

Boken avslutas med en till memoardel, om hur han blev påkörd och hur skrivandet av sagda bok fick honom att friskna till snabbare och hur han hittade skrivarglädjen igen.

Det som jag framför allt gillar med den är att den inte är så där skriva-på-näsan-ig. Den är lättsam och rolig, får en att tänka till lite och få idéer. Han säger även att det inte finns någon magisk formula för att bli en bra författare, men bättre kan man alltid bli.

Jag rekommenderar verkligen boken till alla som aspirerar på att bli utgivna!

1 kommentar:

  1. Låter som en bra bok,gillar Stephen King fast läst alldeles för lite :/
    /Kram

    SvaraRadera