28 mars 2014

Good Booktalk

Gick in till maken för att konferera kring alvers livspann, igen. Jag har lite svårt med det här med tidsperspektiv iom att alver är så gott som odödliga. En av huvudkaraktärerna, min alvprinsessa, har tjatat till sig vapenlektioner och hennes blivande närmsta vakt ska hjälpa henne. Hon vill nämligen regera tillsammans med folket, förstå deras sinnen, deras viljor osv, till skillnad mot hennes föräldrar som regerat åt dem. Jag frågade hur länge en alv regerar. Förklarar varför och så vidare när femåringen lägger sig i.

Sonen: "Varför ska hon [min alvprinsessa] lära sig slåss?"
Jag: "För att hon är tuff."
Sonen: "Meh, man får inte slåss."
Jag: "Okej, hon lär sig krigskonster."
Sonen: "Varför då?"
Jag: "För att hon är cool."
Sonen: "Men jag vill också lära mig kriga."
Jag: "När du blir 19 så kanske du får göra lumpen."
Han:"Vad är det?" frågar han.
Jag: "Militärtjänstgöring, där man får lära sig skjuta med gevär."
Sonen: "Med laserpistol?!"
Han blir dock inte lika impand när han får reda på att det antagligen inte finns något sådant fancy...Good booktalk.

1 kommentar: