28 april 2014

Gå händelserna i förväg

Jag är nog lite ivrig att komma framåt i skrivandet. Det här bakgrundsskrivandet som är i början av boken är knepigt att skriva, och jag vill hellre ha lite action. Samtidigt vill jag inte skriva i fel ordning. Det blir så rörigt då. Tror jag måste reda ut det jag skrivit hittills, flytta om så allt ligger på rätt plats redan nu och så skriva om saker i framtiden i ett eget dokument eller block. Det blir lite knepigt när man får en idé man bara måste skriva ner och skriver på första bästa ställe och så måste man sitta och flytta runt stycken sen.

Jag hade ett scenario uttänkt, skrev en hel del på det, men så dök en ny karaktär upp som ändrade hela historien. Vet ännu inte om hon är ond eller god, eller om hennes föräldrar verkligen är lojala sina regenter och det är de som är onda och hon deras verktyg. Hon är väldigt hemlighetsfull och vill inte berätta så mycket om sig själv ännu.

I senaste numret av tidningen Skriva står det mycket kring att planera sin historia och det tycker jag att jag har gjort. Jag har ett synopsis/händelselinje för alla tre böckerna som jag har arbetat en hel del med. Jag har skrivit karaktärsporträtt och känner att jag är ganska bra förberedd, men ändå händer det saker som jag inte planerat. Som sagt, den nya karaktären dök ju upp från ingenstans. Jag hittade hennes namn på nätet och sedan en bild på hur hon borde se ut och på den vägen var det.

Man kan verkligen hitta inspiration var som helst. Brist på fantasi har jag i alla fall inte, det gäller bara att få ner det på papper och strukturera upp det på ett bra sätt.

3 kommentarer:

  1. Nä...Fantasi har du verkligen inte brist på,har jag ju märkt hihi
    /Kram ♡ ..

    SvaraRadera
  2. Spännande, ser fram emot att få läsa ett utdrag senare :-)

    SvaraRadera
  3. Det är inte alltid så lätt att veta i vilken ordning man ska skriva vissa saker.
    Jag kommer ha lite bakgrund i en prolog, men annars kommer bakgrundshistorien komma i tillbakablickar och minnen. För mig passar det bäst så, för vissa saker ska karaktärerna få veta samtidigt som läsaren.
    För mig funkar det ganska bra med ett block där jag skriver ner idéer och scener, men det kan bli lite rörigt det också, när man måste leta reda på vissa delar för att passa in dem i handlingen.

    SvaraRadera