19 mars 2014

Det här med berättarperspektiv

Jag skriver för det mesta i tredje person och brukar (i alla fall för det mesta) skriva ur båda huvudkaraktärernas perspektiv. I min fantasy som jag skriver nu har det blivit väldigt mycket ur den manliga karaktärens synvinkel och ytterst lite ur den kvinnliga. Försöker föra in hennes synvinkel med, men då det är den manliga jag har jobbat med så länge, så går det knaggligt. ;)

Själv föredrar jag att dela upp delarna så att man klart hör och förstår vem det är som pratar, iofs inte alls svårt när det är hon och han, men har läst många böcker där det är en helt allvetande berättarröst och man ibland inte riktigt vet vem det är som tycker och känner. Jag vet att man ska skriva det man känner sig mest bekväm med, men samtidigt är det ju inte fel att utforska andra alternativ heller. Decisions decisions...

Jag har i alla fall lyckats skriva någon sida till. Håller just nu på med uppväxten av våra hjältar och det är mycket utveckling och grundarbete just nu. Hur de tacklar de roller som de fötts till att ta, oviljan att ha sitt öde utstakat åt sig redan från början. Rebelliska tankar och så vidare. Rätt spännande faktiskt.

2 kommentarer:

  1. Tycker det är bra att du delar upp blir lättast så...
    Härligt att du lyckats skriva någon sida till :)

    Lycka Till & ...
    Vet du Tyvärr kommer det inga uppdateringar till min mail :(

    /Kram

    SvaraRadera