27 mars 2014

Skrivschema

Jag håller på och läser igenom Stephen Kings Att skriva - En hantverkares memoarer just nu. Har sett att många rekommenderar den och den är riktigt intressant. Första delen är rena memoarer, små anekdoter från hans liv och leverne och hur han började skriva. Andra delen är själva skrivskolan. Jag har redan tidigare kommit fram till att jag behöver ha ett mer dedikerat skrivschema än vad jag haft hittills. Det är ju lätt att säga att man bara ska sätta sig ner och skriva, men det finns alltid saker som kommer i vägen. Jag har haft som mål att sitta ca en timme och dagen och jobba med min text på ett eller annat sätt. Kings målsättning är att skriva 2000 ord om dagen oavsett hur lång tid det är.

Nu när jag är arbetslös har jag plötsligt massor med tid att sitta med texten och skriva. Har verkligen kommit in i ett flow och skriver mest hela tiden. Både när jag är ensam hemma och när resten av familjen är hemma. Det är jättekul att se hur karaktärerna utvecklas och berättelsen tar form, även om den kanske inte riktigt tar de vägarna som jag har planerat. Men så är det ju sällan. Karaktärerna har sina egna röster och idéer och man kan ju inte gärna hindra dem från att tycka och tänka, det skulle bli väldigt tråkigt att läsa då.

2000 ord per dag verkar relativt uppnåeligt, men King rekommenderar att man börjar med ett lite mindre mål, kanske 1000 ord per dag. Hittills idag har jag skrivit nästan 300 och det går framåt. Spotify-listan skvalar ur högtalarna och jag sitter bänkad vid köksbordet där inte så mycket annat än disken stör mig. Jag har nära till kaffekannan och snacks om jag skulle behöva, jag har en bra arbetsplats helt enkelt. Ändå är det svårt att inte tänka på alla andra måsten, men jag måste ta mig tiden att skriva också om jag ska bli klar med råmanuset någon gång.

Hur och när skriver ni bäst? Har ni några fasta rutiner, eller tar ni dagen som den kommer? Jag är idel öra för att förbättra min disciplin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar