3 mars 2014

Alla dessa projekt

Jag har en mapp på datorn med påbörjade och avslutade projekt. Jag kan avslöja att det är fler påbörjade en avslutade. Jag har något problem med att avsluta saker. Vissa av dessa projekt kommer aldrig bli avslutade, för det var en idé jag hade, men sedan inte blev något mer än så, men jag har inte hjärta att slänga dem. Det kan ju ge inspiration vid ett senare skede. De flesta projekten är fanfiction i dagsläget, men där trängs även mina egna historier och karaktärer.

Jag har förstått att jag behöver prioritera, skaffa disciplin och ett skrivschema. Min tanke i början av året var att ta minst en timme och dagen och sitta med mina skriverier. Det behöver egentligen inte bli något nytt skrivet, kan bli genomläsning, research eller allmän brainstorming och inspirationsletande. Min senaste insikt är att det som började som en fantasynovell troligen blir en trilogi. Enligt maken är alla goda fantasyböcker minst tre i en serie. Han är även till stor hjälp med mycket av "faktan", även om jag skapar min egen värld så måste den ju grunda sig någonstans. Någon sorts allmän fantasynorm finns det ju. Vilket i och för sig också gör att jag behöver läsa fler fantasyböcker och det är ju inte helt fel. Jag menar, det är ju ändå research. ;) Mitt problem med fantasyböcker som exempelvis Tolkien är att de är så långdragna i början. Det är ingen action direkt. Bara en massa namn, städer och släktträd. I mitt tycke, inte så jätteintressant. Så kommer inte mina böcker börja. Dock vill jag ju att de ska vara trogna genren. Det är där mitt problem ligger just nu. Även om jag älskar mina karaktärer, så vill jag att alla andra också ska göra det.

En bra bok ska fånga dig direkt från första början. Den ska suga in dig och inte låta dig lägga i från dig den förrän du har läst ut den. Man har ju läst en hel del dåliga böcker i sina dagar. Jag är inte en sådan som kan lägga i från mig en bok utan att läsa ut den egentligen, även om jag har blivit bättre på det nu, men det finns ändå en nyfikenhet på hur det kommer sluta. Ibland slås jag av tanken att jag kan skriva bättre, eller jag hade gjort det annorlunda. Det är min drivkraft. Jag vill ju inte framstå som självgod, men jag tror på det jag gör och jag går oftast efter sådant som jag själv skulle kunna tänka mig att läsa. I slutändan är det ju ändå mig själv jag skriver för och ingen annan. Man ska ju skriva det man "känner till", vilket gör att mina historier har stor inspiration i den romantiska genren, Jane Austen and the likes, med en modern flair blandat med lite fantasy (i alla fall just nu).

Under tiden stalkar jag andra författare som jag gillar, hänger i skrivarforum, gör skrivövningar (tex Kreationslotsen och LitteraturMagazinets) när jag känner att andan faller på eller behöver bara skriva något helt annat för en stund. Det är verkligen bra för att få igång flowet när man kört fast. Jag dricker även kopiösa mängder kaffe, lyssnar på musik och ett och annat glas rödvin.

1 kommentar:

  1. Din man har enpoäng där :)
    & ...Tycke inte du låter självgod utan...bara bra!

    /Kram

    SvaraRadera