5 maj 2014

Kan jag har drömt?

Alltså, jag letar efter ett stycke som jag är ganska säker på att jag har skrivit ner. Jag kan också ha tänkt på det väldigt intesivt för jag kommer ihåg mina formuleringar. Möjligtvis har jag drömt det. Men, det finns ingenstans. Inte i textdokumentet och inte i blocket. Det är puts väck. Det konstigaste är att jag har skrivit om just den scenen fast i framtiden senare i dokumentet, vilket gör det ännu underligare. Det hade med ridning att göra, jag till och med satt och sökte på bra fantasynamn för hästar. Mycket frustrerande, men ändå lätt åtgärdat som tur är.

Just nu håller jag på att göra ett riktigt "manusdokument" där jag lägger allt i kronologisk ordning. Det gamla textdokumentet finns kvar och jag går igenom det vart efter, men i det nya kommer jag skriva händelserna i den ordning jag vill att de ska komma. Nya scener och liknande får skrivas ner i block, färgkodat så klart, och sedan skrivas in i det nya dokumentet. Tror jag. Eller så skriver jag i det gamla, färgkodar det jag lägger över i det nya så jag vet vad som blivit flyttat, men inte behöver ta bort något. Det är lite meckigt det här med att få till ett manus, märker jag.

En av mina stora inspirationskällor, den som fick mig att börja skriva igen, har alltid sina synopsis redo innan hon sätter sig och skriver. Har liksom klart för sig vad hon ska skriva. Å andra sidan så skriver hon som en galning också, det gör inte riktigt jag. Kanske beror det på att jag inte utarbetat någon bra plan för mitt skrivande ännu. Jag tar det lite som det kommer och det straffar sig lite ibland. Även om grundstoryn är utarbetad, så har jag ju ingen plan för vad varje kapitel ska innehålla. Jag har inte ens kapitelindelat texten, men det kommer jag göra nu allt eftersom jag fyller på mitt fina spanking new dokument. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar