12 maj 2016

Det första steget...

För ca fyra år sedan tog jag det första steget till att bli publicerad författare. På riktigt. Fast ändå inte. Jag deltog i en tävling som Mörkersdottir förlag hade. Det gick ut på att skriva en så kallad fanfiction, om boken Halvblod av Sofie Trinh Johansson. Jag som älskade boken tvekade inte utan satte igång att skriva. Jag gillade ju inte slutet, och även om jag visste att bok två skulle komma till vintern, så skrev jag mitt egna slut på storyn. Och jag vann. Min novell Hjärteblod finns att läsa i min vardagsblogg och på förlagets hemsida. Den är minimalt editerad, men jag kan läsa den nu utan att rysa allt för mycket. ;)

Jag började tidigt skriva fanfictions, det var mitt sätt att skriva på. Det var lätt att låna andras redan färdiga karaktärer och leka med. Jag har en mapp full med påbörjade idéer till nya fics på datorn. Det var tack vare denna tävling som jag faktiskt började skriva på svenska igen och hittade på mina egna karaktärer. Jag kan utan att ljuga säga att det var Sofie som fick mig att tro på mig själv.

Året därpå var det dags för en ny tävling, en fantastik+erotik-tävling den här gången. Jag vann inte, men min novell blev publicerad i antologin Översinnlig Njutning, bara det en vinst i sig. Denna gång var det MINA karaktärer och ingen annans. Det var stort! Ett erkännande att jag faktiskt kan skriva och det finns de som inte är släkt med mig eller kompisar som faktiskt gillar det jag skriver.

På den vägen är det. Jag har haft jättesvårt att slutföra det jag en gång påbörjat. Jag har många bokprojekt som ligger och skvalpar. Ännu en novell i en antologi i bagaget och en på gång till sommaren. Jag kan inte bestämma mig om det kanske är så att novellformatet är det som passar mig bäst eller inte. Hur som helst så skriver jag. Och det är i slutändan ändå det viktigaste!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar