20 december 2015

Graciously bowing out of the competition

Ja, det är dagens sanning. Jag hinner inte bli klar i tid. Deadline för HarperCollins / Harlequins författartävling är idag. Jag har hunnit igenom kanske halva mitt manus. Jag är lite besviken på mig själv för att jag inte hann klart i tid, men samtidigt är jag otroligt stolt över vad jag faktiskt har åstadkommit på ca två månader. Ja, grundidén till storyn har funnits där i år, men själva skrivandet har jag faktiskt gjort på en månad, och redigering på det på ca 20 dagar.

Det som inte gjorde saken bättre var väl att jag dessutom åkt på en redig förkylning så här lagom till jul. Febertoppar som inte är att leka med och inte alls bra för koncentrationen.

Lärdomar som jag tar med mig när det kommer till att jobba mot en så snäv deadline är att planera, planera och planera lite till. För första gången har jag insett hur mycket ett synopsis faktiskt gör för skrivandet. Jag definitivt bli mycket bättre på att skriva så kronologiskt som det går, eller i alla fall hålla dokumentet i kronologisk ordning. Som det är nu sitter jag och bläddrar och letar efter scener jag vet att jag skrivit, men jag inte hittar där de borde vara.

Jag kommer att skriva klart manuset, så långt har jag bestämt. Sedan får vi se vad som händer med det. Antagligen kommer jag skicka in det till lämpliga förlag.

Nu tänker i alla fall jag försöka njuta av julefriden och fortsätta hoppas på snö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar